Anda tahu ke tidak???

Asalamualaikum..
Tak tahu la kenapa..
Tapi rasa nak share benda ni dengan orang ramai..
Ke aku je yang baru tahu pasal ni ea??
Whatever la kan..
Nak jugak semua orang tahu..

Rasa pedih mencucuk-cucuk je baca benda ni..
Patut la dulu macam takde feeling je bila belajar sejarah kat sekolah..
Sebab kisah tu kisah yang direka..
Fakta-fakta macam ni mana ada dicerita dalam kelas..
kalau tak mesti A++++ lah sejarah dulu...
Ok..selamat membaca ya!!!






Di petik dari pendahuluan buku Salah Faham Terhadap Islam karangan Prof Muhammad Qutb

Di dalam dua abad yang lampau penjajahan Eropah mengancam dunia Islam. Inggeris memasuki negeri Mesir pada tahun 1882 berikutan dengan pengkhianatan yang telah dilakukan oleh Khidiwi Taufiq yang telah sanggup bekerjasama dengan penjajah untuk menghancurkan revolusi rakyat yang dipimpin oleh Urabi. Selepas itu Inggeris merasa perlu menjalankan satu polisi untuk memperkukuhkan kedudukannya di negeri-negeri Islam dan untuk menjamin keselamatan mereka dan ledakan semangat Islamiah yang mungkin tercetus pada suatu hari yang hampir.


Di sini kita memberi peluang kepada Tuan Gladstone Perdana Menteri Inggeris pada zaman Queen Victoria menerangkan polisi itu dengan jelas dan terus terang. Beliau mengangkat al-Quran dan berkata kepada para anggota-anggota Parlimen Inggeris, “Selama kitab ini berada di tangan orang Mesir, maka selama itulah kita tidak akan menikmati keamanan di negeri itu.”


Jadi, yang menjadi sasaran-sasaran polisi Inggeris ialah melemahkan ilmu agama Islam, mengikiskan kesuciannya pada hati penganut, memusnahkan imejnya di dalam fikiran dan hati kecil mereka agar mereka keluar dari agama itu dan menjauhi diri dari undang-undang dan peraturannya, supaya dengan langkah demikian penjajah-penjajah Inggeris dapat bertapak kukuh di negeri itu. Demikianlah polisi yang dijalankan Inggeris di Mesir.


Di samping itu Inggeris mengatur pula satu polisi pendidikan yang mengabaikan pengajian dan penjelasan tentang hakikat agama Islam. Apa yang diajar di sekolah-sekolah hanya ibadat-ibadat, sembahyang-sembahyang, zikir-zikir dan ucapan-ucapan tasbih, tariqah-tariqah sufi. Cara membaca Quran untuk mengambil berkat dan ajaran-ajaran akhlak secara teori saja. Penuntut-penuntut tidak pernah diajar tentang Islam sebagai satu sistem ekonomi dan sosial, sebagai satu sistem pemerintahan atau sebagai satu sistem pendidikan dan pengajaran atau sebagai satu cara hidup dan pemimpin kehidupan. Apa yang diajar kepada mereka ialah keraguan-keraguan dan kekeliruan-kekeliruan faham terhadap Islam yang diatur oleh para orientalis dan lain-lain pendokong-pendokong perjuangan salib dan Eropah. Mereka berbuat demikian agar umat Muslimin terkeliru dengan agama mereka sendiri dan agar politik penjajahan Inggeris yang keji itu terlaksana.


Dan sebagai pelajaran ganti mereka mengajar anak-anak muda Islam tentang keagungan Eropah. Mereka diajar bahawa sistem-sistem kemasyarakatan yang sebenar ialah sistem-sistem kemasyarakatan yang telah berjaya membangun negera-negara Eropah. Mereka diajar bahawa sistem ekonomi yang tulen ialah sistem ekonomi yang telah disusun oleh otak-otak orang Eropah, mereka diajar bahawa perlembagaan pemerintahan yang paling baik ialah perlembagaan yang telah dihasil dan dikembangkan oleh pengalaman orang-orang Eropah, mereka seterusnya diajar bahawa hak-hak manusia itu adalah hasil deklarasi revolusi Perancis, dan sistem demokrasi adalah diasas dan dimajukan oleh bahasa Inggeris, sedangkan tamadun hari ini adalah dibatu asaskan oleh Empayar Rome.


Pendeknya orang-orang Inggeris menggambarkan negeri Eropah kepada pelajar-pelajar Islam sebagai satu-satunya negeri raksasa yang tiada siapa yang boleh menandinginya dan menggambarkan negeri Timur sebagai negara Awang Kenit yang kerdil yang tidak boleh berdiri di atas kaki sendiri, malah pasti selama-lamanya tunduk dan menumpang kemajuan negeri Eropah.


Dan akhirnya politik yang diaturkan oleh Inggeris telah membawa hasil yang baik, di mana generasi-generasi muda Mesir tidak lagi merasa mempunyai kewujudan dan keperibadian sendiri, mereka seluruhnya telah diperhambakan Eropah dan mereka telah terbenam sedalam dalamnya di dalam perbudakan Eropah, mereka tidak dapat melihat dengan mata hati mereka sendiri, mereka tidak dapat berfikir dengan akal fikiran mereka sendiri, mereka melihat mengikut apa yang dilihat oleh orang-orang Eropah dan mereka hanya mendukung fikiran-fikiran yang dikehendaki oleh orang-orang Eropah.


Kaum intelek hari ini merupakan buah-buah hasil dan politik yang disusun oleh penjajah. Mereka tidak mengetahui sesuatu dari hal Islam kecuali fahaman-fahaman dan gambaran-gambaran yang menimbulkan keraguan, malah  mereka tidak memahami seluruh ajaran Islam kecuali mengikut apa yang diajar oleh guru-guru Eropah. Dan justeru kerana itu mereka turut menganjur persis seperti orang-orang Eropah supaya agama dipisahkannya dari pemerintahan dan dipisahkan dari sains.


Akibat kejahilan dan kelalaian, mereka lupa bahawa agama yang telah ditinggalkan oleh Eropah itu suatu agama yang berlainan dan agama yang diperjuangkan pengembang-pengembang Islam. Suasana-suasana yang melingkupi Eropah dan yang telah memaksakannya bertindak memusuhi dan memencilkan agama adalah suasana-suasana yang khusus bagi orang-orang Eropah di sana saja. Suasana-suasana itu tidak berlaku di negeri-negeri Islam Timur, malah tidak mungkin berlaku di sini.


Justeru kerana itu apabila kaum intelek kita menyeru agar kita mengetepikan saja agama atau memisahkan agama dan pentadbiran sosial, politik dan ekonomi negara, maka sebetulnya mereka telah mengimport fikiran-fikiran yang telah disediakan oleh orang-orang Eropah dan mengulangi seperti burung kakak tua apa yang diucapkan oleh orang-orang Eropah di negeri-negeri mereka.




Comments

Popular Posts